De 7 mest basiske grøntsager, der kan ændre din sundhed


Indlæg skrevet af d. 3. august 2017 I kategorien Alkaline Livsstils Guide

Fokus på de mest basiske grøntsager, der kan ændre din sundhed – pronto!

De mest basiske grøntsager afgøres af hvor meget næring de indeholder.

Basiske grøntsager indeholder top essentiel næring, som er basedannende for kroppen.

De mest basiske grøntsager er blot almindelige grøntsager, som du sikkert har hjemme i dit køleskab. Har du agurker, broccoli, spinat eller kål? Så er du godt på vej. Eller glemmer du at bruge dem fordi du ikke lige ved hvad du skal bruge dem til?
Men nu får du de bedste tips til hvordan du opnår optimal udnyttelse af disse essentielle grøntsager.

Den nemmeste og hurtigste måde at få tilført næring til kroppen er, at du indtager mindst 4 af de 7 mest basiske grøntsager og frugter dagligt.

Jeg har altid 4-6 af de basiske grøntsager i mit køleskab. Så kan jeg altid lave en grøn smoothie, juice eller salat – hvilket  jeg gør hver dag.

Så husk køb altid rigeligt af disse grøntsager, så du har til en super basisk ret  – hver dag!
Det handler blot om at indtage en stor nok mængde af de super grønne næringsrige grøntsager, dagligt så du mærker den opbyggende effekt.


Her er en liste, der viser, hvorfor de 7 mest basiske grøntsager er så vigtige for dig:

I dem alle finder du phytonutrients (fytokemikalie), som er plantenæring, der beskytter planten mod forurening, mod ultraviolette stråler, bekæmper bakterier, virus, forrådnelse og frie radikaler samt beskytter mod miljøets udfordringer – disse virker også som antioxidanter på mennesker.

Så spis gerne disse antioxidantrige grøntsager, som bekæmper bakterier og forebygger livsstilssygdomme.
Derfor er de super basiske grøntsager antiinflammatoriske, som har de immunforstærkende næringsstoffer, som er de top vigtigste ingredienser til sunde celler.

Grøntsagerne er også meget proteinrige og nemme at optage for kroppen.

Dokumenteret forskning viser, at disse basiske grøntsager, der er rige på antioxidanter, har en forebyggende virkning på livsstilssygdomme som kræftsygdomme, allergi og eksem.

Jo mere grønt jo mere klorofyl – og desto større opbyggende og udrensende effekt opnår du!


1. Agurk – super hydrering

Indeholder 96 % vand, vitamin K, vitamin C, magnesium, kalium og antioxidanter.
Godt for fordøjelsen, bedre hud. God for  immunsystem og, antiinflammatorisk.
Fantastisk til at juice og blende pga. det høje indhold af vand.

 2. Avocado (basisk frugt) – super sundt fedt

Super rig på sunde fedtstoffer, som er essentielle for vores celler og hjerne!
Plantesteroler, vitamin K, vitamin B5, vitamin B6, kalium, vitamin C og vitamin E, og mineralerne, folat (folinsyre), selen, zink. Derudover fibre og manganm, som tilhører de basiske mineraler og har betydning for en stabil syre-base-balance.
Omega 3 fedtsyrer i form af alfa-linolensyre og antioxidanter.
Godt for fordøjelsen, godt for hjerte og kolesterolnedsættende.
Super lækker at blende –  gør din smoothie fyldig og rig på sundt fedt og fibre.

3. Broccoli – super kål

Broccoli er sprængfyldt med vitaminer og mineraler, blandt andet vitamin C, vitamin K, vitamin A, vitamin B, vitamin E, folinsyre, kalium, jern, mega meget calcium, fosfor, proteiner, magnesium og antioxidanter.
Broccoli indeholder per 100 g mere vitamin C end en appelsin.
Derudover, stimulere broccoli kroppens egnet immunforsvar, samt beskytter mod hjerte-kar sygdomme og stabiliserer både din insulinproduktion og dit blodsukker.
God til juice og basiske supper.

4. Spinat – rig på klorofyl

Vitamin K, vitamin A, vitamin C, vitamin B2, vitamin E, folat, magnesium, natrium, calcium, jern, kalium og fibre. Mineralerne, kalium, calcium, jern og zink.
Antioxidanter, antiinflammatoriske midler og immunforstærkende næringsstoffer er de vigtigste ingredienser til sunde celler, så det er klart at du skal spise spinat hver dag.
Lav super lækre smoothies af spinatblade med avocado og citron. Jeg bruger dem næsten hverdag.

5. Grønkål – så nem en grøntsag og er rig er på klorofyl

Grønkål er rig i på folat, magnesium, vitamin K og har en overflod af antioxidanter. Kålen er antiinflammatisk og fremmer anti-kræftfremkaldende forbindelser.

Fuld af  vitamin A, vitamin C, vitamin K, fiber, magnesium, jern, kolesterol-mega-3 fedtsyre.
Ligesom spinat har grønkål et meget højt indhold af  vitamin K, vitamin A og vitamin C og er et bladgrønt med et højt indhold af klorofyl!
Helt fantastisk til sænkning af kolesterol. Bemærk, at dampet grønkål er mere effektivt til kolesterolsænkning, end rå grønkål er.

6. Bladselleri – højt indhold af vand

Vitamin A, vitamin C, vitamin B2, calcium, magnesium, fiber og  folat. Rig på vand og mineraler som calcium, natrium og magnesium samt fibre og antioxidanter.
Antiinflammatorisk!
Kolesterolnedsænkende, vanddrivende, slimløsende og godt for hjertet og for knogleskørhed. Derudover er bladselleri en top immunbooster.
Super til juice og basiske supper.

7. Grønne og røde peberfrugter

Vitamin C, vitamin A, vitamin B6, vitamin E, vitamin K, vitamin B2, kalium, fibre, folate, molybdæn og mangan, som tilhører de basiske mineraler og har betydning for en stabil syre-base-balance.
Indeholder 200 % mere vitamin C end appelsiner.
Super antioxidant og antiinflammatorisk.
Godt mod diabetes 2, hjerte-kar-sygdomme, kræft og inflammation.
Super velsmagende som snack, og  til smoothies og juicer.


Mit bedste grønne tip til dig er: spis 3-4 kopper super basiske grøntsager dagligt.

For at få maksimal næring ud af disse grøntsager anbefaler jeg at du juicer dem eller laver smoothies og basiske supper.

Juicen strømmer direkte ud i blodet, men en smoothie er også en fantastisk nærende drik, og begge er en lækre og velsmagende energi booster. Basiske supper koges minimalt, så vitaminerne bevares.

Your Balance for Life,

Simonne